Liepos 3 d.
Tą
birželio pabaigos vakarą indas Anupas tęsėjo pažadą ir Didžiojoje gatvėje
pasirodė apsivyniojęs ryškiaspalviu šalikėliu (skara?). Labai nudžiugo pamatęs
Dorotėją ir iš karto jai pažadėjo nupirkti... keptų obuolių. Kažkur tokius
turbūt buvo užmatęs. Atrodė energingas ir pasitikintis savimi, lyg Vilniuje jau
būtų buvęs ne antrą dieną, o antrą mėnesį.
Pavadinkime
susitikimą ne pietumis, o vakariene, nes susitikome apie 19 val. Iki to laiko
Anupas su keliomis turistų grupelėmis spėjo apibėgti keletą alternatyvių turų
po sostinės senamiestį. Sakė mėgstąs kiek kitokį turizmą. Pavyzdžiui, kai
viešėjo Ekvadore, lankėsi tokiame bare, kuriame lankytojai gulasi į karstus, o
vyną jiems padavėjai atneša ne taurėse, o... kaukolėse! Vėliau, parodęs baro
nuotrauką žmonai, švelniai tariant, liko nevisai suprastas.
Žmonos
vardas – Poorna. Keistas vardas! (sic!) Tarti – Purna. Kol Anupas keliauja po
Baltijos šalis, ji Londone ruošiasi gintis teisės bakalaurą (pakraipa –
intelektinė nuosavybė, autorių teisės). Spalvingasis indas mobiliajame telefone
parodė Poorną dainuojančią. Dar parodė indiškų vestuvių nuotraukų. Anupas su
savo gimine nėra artimas, bet labai gerai sutaria su žmonos artimaisiais.
Įsikalbėjome
sėdėdami siauros gatvelės kavinukėje, netoli Stiklių, lauke, po skėčiais...
Padavėjai skrybėlėti, apsirengę it žydai. Greta – Žydų gatvė. Staliukai
aptraukti šviesiai rudu pakavimo popieriumi, ant kurio galima piešti, rašyti ir
pan. Mūsų padavėjas, puikiai kalbantis angliškai, su keliais auskarais nosyje,
atnešė voką, ant kurio buvo parašyta: „Patiems šauniausiems šio vakaro
svečiams“. Šiek tiek sutrikome. Tačiau visai nesutriko dukra Dorotėja. Ji
drąsiai praplėšė voką ir iš jo ištraukė stalo įrankius. Netrukus ji jau pjaustė
blynelį ir mirkė jį į šokolado padažą (keptų obuolių „žydai“ neturėjo), o mes
su Judita iš didelio juodo puodo atsargiai traukėme kriaukles su švelnaus
skonio „mėsyte“ (midijos). Anupas graužė šonkaulį, jį pamažėl užsigerdamas
krupniku.
Kalbėjomės
apie Indiją, Lietuvą ir kitus dalykus. Indijoje jau daugiau nei milijardas
žmonių. Tūkstančių kalbų, kvapų, garsų ir spalvų šalis. Kasmet populiacija
padidėja menkais 25-iais milijonais. Todėl, kai Anupas lankėsi kažkurioje ne
itin gyventojų skaičiumi galinčia pasigirti šiaurinėje šalyje, pašnekovui
pasiguodus, kad žmonių vis mažėja, indas visai nesutriko ir nedvejodamas pasiūlė
tai šaliai padovanoti vienerių metų Indijos gyventojų prieaugį. Sakė, galėtų ir
nykstančiai Lietuvai atseikėti kokius 25 milijonus. Negaila.
Nuvažiavęs
100 kilometrų Indijoje (šalis ištysusi turbūt 4-5 tūkstančius kilometrų), šiaip
ne taip dar susikalbėsi savąja gimtąja kalba (gimtojo regiono kalba), bet už
101 ar 102 kilometrų tavęs gali jau visai nebesuprasti.
Anupas
gyvena Pietų Indijoje, kur turi namą ir jį prižiūrintį „stafą“
(personalą-tarnus). Pats daužosi po pasaulį kaip išprotėjęs. Jo gimtoji kalba
vadinasi cannada. Beveik kaip Kanada.
Jis dar vaikas buvo atiduotas į katalikų koledžą, kuriame mokėsi 8-erius metus.
Tokio sprendimo tikslas – anglų kalba. Ją išmoko taip, jog mąsto jau nebe cannadietiškai, o angliškai.
Begalės
dievų šalies pilietis save laiko ateistu, nors yra krikštytas, o krikšto mama
gyvena Kipre. Kur išmokstama puikaus humoro jausmo? Turbūt niekur. Tai įgimta.
Nebent jį galima lavinti. Anupas humoro jausmu apdovanotas „iš prigimties“.
Po
švelnios vakarienės nenorėjome likti skolingi, todėl Lietuvos svečiui pasiūlėme
kartu su mumis nukeliauti į Trakus. Jis neabejodamas sutiko, nors buvo jau apie
21 valanda. Vos pakilę nuo staliukų, kaktomuša susikirtome su... Jonu
Valančiūnu. Ką ten kaktomuša – tai tik įmantrus posakis! Kaktomuša su tokiu
ilgšiumi susikirsti yra neįmanoma.
„Labas“,
– lyg niekur nieko sušuko Judita, tiesdama leteną Jonui. „Labas“, – atsakė
Jonas, purtydamas Juditos leteną. „Na tu ir aukštas, aš tokia maža prieš tave!“,
– garsiai samprotavo Judita, nepaleisdama Jono rankos. Jonas tik kraipė kažkur
ties namų skliautais esančius pečius – ką čia bepridursi. Palinkėjome gero
vakaro ir išsiskyrėme.
Apie
lietuvių meilę krepšiniui Anupas jau buvo informuotas. Paaiškinome, kad
sutiktas aukštas žmogus žaidžia NBA. Anupas kažkada, kai dar Sietlas turėjo
savo komandą (dabar tai – „OKC Thunder“), lankėsi NBA rungtynėse, bet draugas
nupirko tokius prastus bilietus, kad teko kaip šikšnosparniams kyboti arenos
palubėse ir nieko aikštelėje nebuvo galima įžiūrėti. Čia meilė krepšiniui ir
baigėsi.
Iš
lėto saulei ritantis nuo kalnelio, sėdome į teatro automobilį ir patraukėme
Trakų link. Anupas, žiūrėdamas į logotipais ženklintą mašiną, paklausė, ką
reiškia teatras „Nieko sau“. Ir kaip jam čia geriau paaiškinti, išversti?
„Theatre WOW!“? „Nothing for us, everything for you!“? Maybe, maybe… Tebūnie.
Svečias, paliekant
miestą užnugaryje, negalėjo atsistebėti, ar tikrai Lietuvoje žmonės taip dažnai
žudosi. Klausė, kokios to priežastys. Kaip atsakyti? Tamsa, lietus, alkoholis,
skurdas (turtas?), liga?.. Teiravosi, kokį alkoholį geria esantys ties bedugnės
riba. Tą kuris labiau dega ir kuris geriau valo stiklus.
Palei vaizdingą kelią į
Varnikus (jachtklubo link) ganėsi pasitempę gražuoliai žirgai, į kurių kailius,
regis, buvo susigėrusi vakaro žara, tyla ir ramybė. Nors Anupas išnaršęs,
ištaršęs, apkeliavęs daugiau nei pusę pasaulio, Trakai jam paliko neišdildomą
įspūdį. Visiška priešingybė Indijos triukšmams, kvapams, garsams… Tiesa,
žvelgdamas į spalvotus miestelio namukus, jis nejučia prisiminė Indijos spalvų
įvairovę.
Tai buvo toks metas,
kai tik kur ne kur galėjai išvysti vieną kitą žmogų, netoli pilies valtininkai
prie krantų rišo savo valtis, saulė nakčiai gulėsi į minkštas Galvės ežero
pagalves. Tik, prasilenkiant su grupele forsavoto
jaunimo, pasigirdo patyčių gaidelės, pubertatinis kikenimas, į kurį su Anupu nė
neatkreipėme dėmesio – gal per ryškūs pasirodėme jų vištgaidiškom akutėm… O
Judita, eidama pro šalį, priekaištingai mestelėjo stačiakakčiams: „Nu nebūkit
toks kaimas!“
Reikėtų kiekvienam pamatyti jų reakciją ir išgirsti intonaciją, kai šokiruotas
apšalęs vištgaidukas tesugebėjo ištarti: „Nu nichuja sebe!“ Maniau, kad nuo pilies einant atgal
gali tekti išsitraukti sulenkiamą peiliuką, tačiau neprireikė. Jie turbūt iki
šiol negali atsipeikėti dėl tokio mūsų įžūlumo.
Anupas
apskritai nieko nesuprato, tik pasakojo, kaip jis keliavo po Amazonės
džiungles, apie anakondas, apie tai, kaip nardė kažkur Indonezijoje, apsuptas
ryklių. Sakė, ryklių šiaip nereikia bijoti – mažiukai dažniausiai nepuola
žmonių. Jie jiems neįdomūs kaip maistas. Tik jūrų krokodilai (pasirodo, būna ir
tokių!) ėda viską, kas kruta. Motinos net savo vaikus gali trekšt triokšt ir
viskas, nė pirštų neapsilaižydamos. Labryt, Jurgi, kaip sako senoliai. Todėl
zoologijos soduose gimę jaunikliai dažniausiai atskiriami nuo vaikėdų tėvų.
Dar
Anupas labai mėgsta slidinėti, bėgioti pusmaratonius ir skaityti knygas. Galėtų
nusipirkti namuką ant Bernardinų-Lukos ežero kranto ir ramiai sau ilsėtis. Vos
nesusigundė, kai ėjome pro vieną tokią pakrantės sodybą. Bet kur tau! Kelionės
laukia. Netrukus į Latviją, Estiją...
Į Vilnių
įsmukome jau su tamsa, nors atrodė, kad žemę užpuolė baltosios naktys ir
daugiau niekada nebesutems. Svečias iš tolimosios Indijos vis prašė, kad iš
naujo paleisčiau mūsų „Šerkšno tylos“ dainą „Žiūrėk, jau sninga...“. „Snowing,
snowflakes, apples...“, – kartojo jis. Už tos dainos ir „užsikabino“, kai
anądien išgirdo mus grojančius gatvėje. Muzika suvienija žmones. Paskui paprašė
internetu atsiųsti Youtube nuorodą.
Kai
privažiavome tarp Pilies gatvės ir Šv. Onos bažnyčios esantį viešbutį, kuriame
rezidavo svečias, prieš išlipdamas iš automobilio, Anupas tarė: „Na, ką gi, dabar
jūsų lauksiu Indijoje! Jei manęs nebūtų tuo metu, jumis pasirūpins namo
personalas. Pasiplanuokite, galite skristi per Frankfurtą...“.
Dievo
keliai nežinomi, kaip mėgstama sakyti. O man neretai atrodo, kad Aukščiausiasis
savo ateistus myli labiau, nei rožančiais apsikarsčiusias davatkas (davatkinus).
N.L.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą