2012 m. vasario 14 d., antradienis

Trumpi gyvenimai, ilgi pirštai ir begalinis laukimas...

 „Vagis“. 1997 metais Rusijos ir Prancūzijos pastatytas meninis filmas. Drama. Režisierius ir scenarijaus autorius – Pavelas Čuchrajus. Pagrindinius vaidmenis atlieka: Vladimiras Maškovas, Jekaterina Rednikova, Michailas Filipčiukas bei Jurijus Beliajevas. Filmas gavo šešias Rusijos kinematografijos meno akademijos premijas, taip pat ir „Geriausio metų filmo“ titulą, nominuotas oskarui kategorijoje „Geriausias filmas užsienio kalba“, buvo įvertintas specialiu žiuri prizu Venecijoje.
- - -
Pagrindinis veikėjas Sania, kurio prisiminimai įkūnyti šioje juostoje, niekada neregėjo tikrojo savo tėvo, iškart po karo mirusio nuo sužeidimų, berniukui dar neišvydus šio pasaulio. Sania gimsta tiesiog ant purvino vieškelio, vedančio į skausmų ir išbandymų kupiną gyvenimą. Vaikystėje jį nuolat (iki tam tikro laiko) lanko guodžiantis bei įkvėpiantis tėvo, už Tėvynę žuvusio herojaus, vaizdinys. Gimdytojo idealą vėliau pakeičia Vagis.
Už kareivio uniformos besislapstantis Vagis, rusiškos dvasios pritvinkusiame traukinyje apsukęs galvą ir širdį jaunai berniuko mamai, vėliau, kartu gyvendamas nuomojamuose socialistiniuose bendrabučiuose, nori ir reikalauja, kad vaikas jį vadintų tėčiu. Nuožmios „patėvio“ gyvenimo pamokos kaip reikia „pastovėti už save“ bendraamžių tarpe ir apskritai visuomenėje, pagrįstos kalėjimo mentalitetu, palaipsniui sužavi nuolatos suaugusiųjų atstumiamą mažylį. Jausmų ir emocijų virsmas jaunoje būtybėje iš lėto pasiekia dramatišką tašką, kurį peržengus tikrojo tėčio vaizdinys negrįžtamai išnyksta.
Nerūpestingos bastūniškos prigimties Vagis nuolat slapstosi ne vien už pagarbą keliančios kareivio uniformos ir už brutalų įsitvirtinimą gyvenimą simbolizuojančių „asmenybės kulto“ tatuiruočių, bet ir už vaiko bei jo mamos (tariamos žmonos) priedangos, taip siekdamas pelnyti nepriekaištingą reputaciją. Puikiai Vladimiro Maškovo įkūnytas pagrindinis veikėjas viso filmo metu paradoksaliai susilaukia žiūrovo antipatijos, neapykantos ir meilės, pasišlykštėjimo ir gailesčio. Vagis, kuris ne vien švarina naivių patiklių tautiečių butus, pasisavina sidabrinius stalo įrankius, tačiau ir vėliau dvasiškai apiplėšia bei išduoda karštai nesavanaudiškai mylinčią, bet tuo pačiu ir neapkenčiančią jo poelgių, moterį ir jos sūnų, iš kurio rankų prabėgus ne vieneriems metams tenka priimti... mirtį. Tai tarsi pelnytas atpildas už „prastą atmintį“, už skambančių žvangučių pasirinkimą vietoje žmogaus širdies.
Vaikas, iš ligoninės lovos liekanų speige ir pusnyse mėginantis sukonstruoti po nesėkmingo aborto palaidotos mamos kapo tvorelę, vaikas, kuriam nebelieka nieko, vien gimdytojos laikrodis, į katorgą galiausiai ištremto Vagies pistoletas ir Stalino portretas, vaikas, kurio pavasaris išauš vaikų namuose, vienas kaip pirštas keliauja į savo ateitį, keliauja į savo asmenybę, po daugelio metų pats tampa karininku, pulkininku. Tėvo ir Vagies vaizdiniai, idealo šviesa ir išdavystės šešėlis jo gyvenime iki pat senatvės palieka nenušluojamus pėdsakus.
Nebūtina visad mėginti visą kaltę suversti aplinkybėms – net ir aklo Karo rankose atsidūrusią žmonių mėsmalę kartais įmanoma, nepastebimai pakeičiant bent vieną detalę, perkonstruoti į nors vieną gyvybę gelbstintį mechanizmą.
Nenuspėjami scenarijaus vingiai, puiki aktorių vaidyba, žaismingumas, įtampa ir dramatiškos peripetijos verčia susimąstyti apie trumpus mūsų gyvenimus, ilgus pirštus ir begalinį sielas taurinantį Laukimą. 
             
N.L., 2012 02 13

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą