2024 m. birželio 29 d., šeštadienis
Kadangi prieš kelias dienas Salų miestelio bibliotekininkė Rasa buvo išvykusi į kursus Rokiškyje – apie ką bylojo ant bibliotekos durų priklijuotas raštelis – nusprendėme pas ją užsukti šeštadienį ir padovanoti žadėtas „Vaisių ir daržovių pasakas“. Besišnekučiuojant ji užsiminė, kad gretimame Kamajų miestelyje šiandien visą dieną vyks bendruomenės šventė, jog tenai yra itin vertas dėmesio modernus poeto ir kunigo Antano Strazdo muziejus.
Bet
visų pirma jus pavaišinsiu firminiais savo vardo ledais ir Salų dvaro desertu –
obuolių pyragu su vaisiais.
Po
to dar truputį paklaidžiojome po dvarą.
Ir
vis dėlto patraukėme į Kamajus. Be abejo, šio Aukštaitijos kampelio dėmesio
centre – kunigas, poetas ir maištininkas Antanas Starzdas (1760-1833), gimęs
netoli esančiuose Margėnuose, kuris vietos gyventojų buvo meiliai vadintas
Strazdeliu. Bet apie jį pakalbėsime truputį vėliau, o štai šis paminklas,
pastatytas minint 100-ąsias Strazdo mirties metines, nenukentėjo net per Kamajų
bombardavimus slenkant frontų linijoms.
Ko
negalima būtų pasakyti apie neogotikinę mūrinę Šv. Kazimiero bažnyčią: vienas
jos bokštas 1944 metais susprogdintas iš lėktuvo mesta bomba, nes manyta, kad
jame slėpėsi snaiperis, o kitas bokštas vėliau dekonstruotas, turbūt siekiant
vizualinės pusiausvyros. Tad dabar šią 1909 metais įrengtą bažnyčią tokią ir
regime.
Miestelio
šventės proga bažnyčioje vyko koncertas, suspėjome į jo pabaigą. Kamajai 2024
metais buvo paskelbti Mažąja Lietuvos kultūros sostine.
Iš
anksto paskambinę Kamajų bendruomenės pirmininkei Jolantai Vygėlienei, drauge
su Rokiškio krašto muziejaus fotografais ir kitais lankytojais jau lūkuriavome
jos prie turbūt mažiausio Lietuvoje muziejaus durų. Muziejus moderniai įrengtas
greta bažnyčios esančioje nedidukėje koplytėlėje, kurioje anksčiau būdavo šarvojami
žmonės.
Vienas
iš fotografų nupleškino ir mus su Brukne.
Jolanta
netrukus mus supažindins su muziejaus ekspozicija. Koplytėlės viduje visi
susėdome ratu (mūsų buvo gal 7-8 žmonės) ir pasiruošėme ant visų keturių sienų
stebėti iš projektoriaus transliuojamą animuotą edukaciją.
Kamajuose
tiek LDK, tiek jau Rusijos imperijos laikais gyvenimas virte virė – čia
šurmuliavo įspūdingi kermošiai, arklių turgus, net žirgų lenktynės vykdavo.
Būdavo dainuojama: „Kuc kuc Kamajuos, barankyčių pirkti“. Anot vieno muziejaus
lankytojo (jis tokią informaciją gavo iš etimologija ir šiuo kraštu
besidominčio specialisto), Kamajų pavadinimo dėmuo kama finougrų kalba reiškia didelę
upę arba didelį vandenį.
Miestelyje netgi gyveno vietinis auksakalys, čia išsiskyrė gausinga žydų
bendruomenė.
Lyg
laiko mašina per šimtmečius nuskriejome į Kamajų praeitį, kurioje atgijo ir
charizmatiškasis Antanas Strazdas, turbūt pirmasis Lietuvos pankas. Jis gimė
baudžiauninkų šeimoje, vaikystėje ganė gyvulius, tačiau labai anksti pajuto
trauką mokslui, o tais gūdžiais laikais išsimokslinti neturtingiesiems buvo
beveik mission impossible. Tai
supratęs Strazdas giesmininkas kaip vienintelę galimybę įžvelgė kunigystę,
todėl pasikeitęs vardą į Anton Strazdowski (jei gerai pamenu Jolantos
pasakojimą), kibo į kunigiškus mokslus.
Tačiau
prigimties nepaslėpsi: Strazdą traukė kūrybiniai polėkiai, kalbėta, kad jis turėjo
sūnų, o ir karčemoje galėdavai jį neretai išvysti. Bažnytinės struktūros
mėtytas ir vėtytas po įvairias parapijas, užkampius, galiausiai atsidūrė
Kamajuose. Vėliau buvo iš jų ištremtas už nusižengimus (už elgesį ne pagal
luomo pašaukimą, nes augino sūnų) į Pažaislio vienuolyną, iš kurio nepaklusdamas
sistemai paspruko ir grįžo į šiuos kraštus.
Nors
kaip kunigas buvo griežtas, žmonės jį mėgo ir mylėjo – ne veltui vadino
Strazdeliu. Dauguma Strazdelio tekstų tapo liaudies dainomis, sutautosakėjo.
Dar gyvam esant išleistas tik vienas poezijos rinkinėlis „Giesmės svietiškos ir
šventos“ (1814 m.), į kurį pateko devyni eilėraščiai ir dvi religinės giesmės.
Viena
jo giesmių iki šiol prieš mišias tebegiedama Lietuvos bažnyčiose – „Pulkim ant
kelių“. Gerai žinoma daina „Linksminkimos, pakol jauni esma“, berods, irgi yra
Strazdo kūrybos vaisius.
Paskui
kūrybą siekta naikinti. Strazdui vis bandyta pakirpti sparnus, nes religinis fanatizmas
tais laikais buvo itin gajus. Tarp viso to kūrėjui teko laviruoti, kol pagaliau
„dorybingieji“ kunigėliai pakasė Strazdelį nešventintoje žemėje, kiek tolėliau
nuo Kamajų bažnyčios.
Iki
šiol negaliu apsispręsti dėl su religija susijusių žemiškųjų reikalų: ar visa
tai davė daugiau naudos pasauliui, ar vis dėlto viskas buvo taip iškreipta ir
sužalota, kad sunku ir išgydyti tam tikras žaizdas. Su visa pagarba asmenybėms,
kurios sunkiausiais, kritiniais laikais buvo įkvepiantys rezistencijos
pavyzdžiai.
Strazdelis
turbūt pasinaudojo luomo privilegijomis, o luomas jam kirto atgal. Veiksmas ir
atoveiksmis. Kalbant paprastai, panašu, kad visi pasaulio religiniai reikalai,
visa juos persmelkianti žemiškoji painiava yra dėl elementarios baimės mirti ir
amžinybės siekio iš vienos pusės ir dėl elementaraus valdžios troškimo – iš
kitos. Vieni valdžios siekia lipdami ant statinės, kiti – verždamiesi į
sakyklą. Berniukai ir mergaitės žaidžia namus, žaidžia pasaulį. Skruzdėlyne
turi būti tvarka.
Nuolat
brukama savigaila, saviplaka, kaltės jausmas – tai yra pavadėlis, pririšantis
mases ir neleidžiantis joms per toli nuklysti. Pasivaikščiokite tiek, kad
galėtumėte mums atnešti dalį žemiškųjų gėrybių. Dievas gailestingas,
nuodėmingosios avelės. Mes jam pastatysim ištaigingus namus, bus labai gražu.
Ir
iš tiesų, kas tai paneigs? Vizualika: architektūra, įstabūs
paveikslai-šedevrai, viskas kyla į dangų, kuo tolyn nuo žemės kirminų. O čia
dar pasklinda įvairūs ritualiniai kvapai, ritmai, giesmės – tikra sielos
atgaiva. Kas paneigs?.. Toji ekstatika, tranzo būsena, bent akimirką
išplėšianti iš žemiškųjų vargų. Tad šiais aspektais krikščionybė ne daug kuo
skiriasi nuo šuarų genčių tikėjimų, nuo indėnų apeigų. Ir pavadėlis. Ir
spindintys bažnyčių rūmai.
Sprunkančius
išdavikus sušaudysime iš nugaros. Dievas gailestingas, nuodėmingosios avelės.
Mes tave palaidosime už kapinių tvoros, kaip Strazdelį, ir tada žinosi. Ir kiti
žinos. Mes galingi, nepamiršk. Berniukai ir mergaitės moka žaisti pasaulį.
Esu
kaltas, esu kaltas, esu dėl visko kaltas. „Taip negalima galvoti, taip negalima
kalbėti, taip negalima rašyti, bedievi, laisvamani tu!“, – nugaros raumenimis
jaučiu, kaip davatkos išsitraukia žodžius,
it sulenkiamus peiliukus. Jos moka
nukryžiuoti net ne pačiomis Biblijos citatomis, o nuorodomis į jas, tais
trumpiniais su keliomis raidėmis ir skaičiukais. Lyg vergamanybė būtų kažkuo
pranašesnė, lyg tai, kas nemąstant ir neužduodant klausimų kartojama šimtmečių
šimtmečius, savaime tampa nekvestionuojama tiesa, lyg niekur niekada žmogus
nebūtų gudravęs taip, kad, prisidengęs Dievo vardu, kuo puikiau užgyventų. Jei
jums nepatinka pavadėlis, geriau garsiai nelokite. Galite į jį suleisti dantis.
Bet ar nebus taip, jog apeigos jau seniai pribloškė, sutraiškė jūsų Dievą,
sukarpė ryšius, o juk religija – tai ryšys? Dar niekas nesugrįžo iš Anapus su
fotoaparatu ar aifonu užfiksuotais vaizdais. Kuo man labiau pasakoja, kiek
angelai turi sparnų ir kokios jie spalvos, tuo labiau visu tuo netikiu.
Apsirūkę šuarai ir tai turbūt neregėjo tokių vaizdinių.
Kilstelėkite sakyklą su įsijautusiu kalbančiuoju, su valdžią žaidžiančiu
berniuku, nes gali būti, kad Dievui prispaudėte kojos pirštą. Virš bažnyčių
pakibę Grįžulo Ratai. Ir virš karčemų. Ir virš viešnamių bei lošimo namų.
Bet aš čia jau visai nuklydau į Salų apylinkių pievas. Strazdelis kažkaip
mane privertė pankuoti, iššaukė maištingąją sielos dalį. Pats metas trumpam
sugrįžti į Kamajų apylinkes.
Netoli Kamajų telkšo nedidelis užpelkėjęs Petrošiškio ežeras. Seni žmonės
kuždasi, kad per karą į jį įkrito numuštas lėktuvas. Taip ir liko tenai iki šių
dienų, nes niekas ir nebūtų pajėgęs jo ištraukti iš dumblo. Tik kartais žvejai
vienu kitu irklu užkabindavo jo sparną. Petrošiškio paslaptis, inkliuzas.
Po apsilankymo jaukiajame, turbūt mažiausiame Lietuvos muziejuje, kuriame
iki šiol tebesklando pasiklydusi dvasia, užsukome į seną, kažkada greičiausiai
buvusį parduotuvės pastatą. Čia sutikome šventiškai nusiteikusių apylinkių
gyventojų grupelę. Neveltui Kamajai šiemet – Mažoji Lietuvos kultūros sostinė.
Pagurkšnojome kavos, 86-tus metus skaičiuojantis Vytautas Dagys pagrojo 141
metų senumo armonika, tautiškais rūbais apsirengusi Giedrė palaikė puikią
šventinę nuotaiką, pašoko, paragino Vytautą tarmiškai papasakoti apie per karą
Kamajuose vykusius kermošius. Kalboje dažnai nuskambėdavo tarmiškasis „tadu“.
Vytautas buvo kailiadirbys, preciziškai išdirbęs ne vieno žvėrelio kailį.
O visiems ant kaktų iššoko akys, kai iš kuprinės į dainų ir šokių sūkurį
ištraukėme savąją trečią kartą gimusią katytę Bruknę.
Judita, pritariant Vytautui ir kitiems, uždainavo „Žemėj Lietuvos“.
Kamajų krautuvėje net ir stiprieji gėrimai kaip reikiant atšaldomi.
Leiskime dar gandrams pasidžiaugti vasara Lietuvoje!
Kupini emocijų ir įspūdžių grįžome į Salų apylinkių pievas, į vėsiąją
ramybės sklidiną trobą.
Gal kada nors BUS DAUGIAU apie Salas ir jų apylinkes.
Nerijus Laurinavičius
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą