2012 m. birželio 16 d., šeštadienis

Legenda apie pianistą

Italų režisieriaus Giuseppe Tornatore filmas (1998 m.), sukurtas remiantis Alessandro Baricco romanu „Novečentas“, atskleidžia žmogaus, gimusio ir aptikto laive istoriją. Našlaitis, aštuonerių netekęs laive jį suradusio ir užauginusio „tėvo“, širdgėlą malšina mokydamasis groti rojaliu ir taip atrasdamas savo vizijų, minčių, miestų pasaulį. Berniukas tampa virtuozu. Jo „netvarkingų“, „neapčiuopiamų“ natų, nukeliančių kažkur ten, kur žmogaus siela išsilaisvina iš skausmo, gyvenimo gniaužtų, klausosi visas tarp Amerikos ir Europos plaukiojantis pasaulis. Patenkama į dar neatrastas erdves arba į ten, kur skrieja vaizduotė ir širdis. Neįtikėtina tai, jog per  30 metų virtuozo koja niekada nestovėjo ant žemės – jis grodavo tik tol, kol laivas plaukdavo vandenynu, o klavišų muzika susiliedavo su bangų virpesiais. Žemė jam – keistai traukianti, bet kartu bauginanti erdvė, kuri neturi nė pradžios, nė pabaigos. Todėl kūrėjas save suvokia tik čia – laive, liūliuojamame vandenyno tarsi motinos, savo gimimo vietoje, kuri jam artima, saugi. Šio žmogaus istorija bei likimas tampa svarbūs kitam kūrėjui, kuris, laivui nusidėvėjus ir jį ketinant susprogdinti, supranta, kad jo draugas tikrai neišlipo ir bando jo ieškoti, o suradęs turi nuryti karčią skausmo piliulę, suprasdamas, jog negali unikalaus muzikanto lemties, pasirinkimo tarsi laivo vairo pasukti kita kryptimi:

"Tas visas pasaulis /
Tas pasaulis aplinkui, ir tu nenutuoki, kur jis pasibaigia /
Ir kiek dar jo yra /
Ar jums nebūna baisu, kad išprotėsit vos pagalvoję apie tokią begalybę, vos pagalvoję? Kaip jūs nebijot ją pajusti... /
Aš gimiau šitame laive. Čia mačiau pasaulį, bet kiekvieną kartą tai būdavo du tūkstančiai žmonių. Troškimų irgi būdavo, bet visi sutilpdavo tarp laivo pirmagalio ir pasturgalio. Skambinau savo laimę klaviatūra, kuri nebuvo begalinė. 
Aš štai ką supratau. Žemė - man per didelis laivas. Pernelyg ilga kelionė. Pernelyg patraukli moteris. Pernelyg stiprus kvapas. Muzika, kurios nesugebu pagroti. Atleiskit man. Bet aš nelipsiu."

2012 06 16,
Judita Šmitaitė-Laurinavičienė

2 komentarai:

  1. Puiki Timo Roth’o vaidyba. Charizmatiškai įkūnytas pagrindinis veikėjas. Norom nenorom vietomis tam tikrais aspektais, detalėmis filmas siejasi su Romano Polanskio „Pianistu“. Filmo pabaigos dialogas – aštri ir smaili vinis.

    Iš tikrųjų juodadarbė pilkoji ir abejingoji masė dažniausiai niekados nenori nieko girdėti apie šviesiuosius žmonijos genijus, kurie (ne visi, gal net tik kai kurie) amžiams išlieka mažumos paslaptimi. Čia reikėtų pabrėžti žodį „nenori“, o ne žodį „nežino“. Jiems tiesiog tereikia iš akiračio pašalinti nebereikalingą surudijusią regimybę ir visai nesvarbu, kokie dvasios horizontai už jos gali slypėti, o gal net ir slypi…

    AtsakytiPanaikinti