„Pirosmanis“ – 1969 metais sukurtas gruzinų režisieriaus
Georgijaus Šengelajos filmas, kuriame ramiai ir tapybiškai vaizduojamas dramatiškas
Gruzijos savamokslio dailininko-primityvisto Niko Pirosmanašvilio gyvenimas.
Pagrindinį vaidmenį, beje, atlieka ne profesionalus aktorius, o dailininkas
Avtandilas Varazis. Kartais atrodo, jog pats filmas yra tartum paveikslas – gan
statiškas minimalizmu dvelkiantis fonas, o jame iš vienos vietos į kitą juda
(ne taip jau dažnai) niekur neskubantys personažai.
Pirosmanio svajonė paprasta (kaip ir jis pats) – pačioje
aukščiausioje miesto vietoje kada nors pasistatyti medinį namą, su draugais iš
didžiulio virdulio gerti arbatą (greičiausiai ir nuostabų gruzinišką vyną!) bei stebėti, stebėti, stebėti, kaip žemai po kojomis
juda kasdienis savimi susirūpinęs pasaulis, natūraliomis savo spalvomis bei
pojūčiais atgulantis į akimirkos įkvėpimo pagimdytus paveikslus.
Ne visiems šiame pasaulyje lemta tapti prekijais, kuriems
vien nuo minties apie sėkmingą sandorį nevalingai ima tįsti seilės ir rasoti
barzda (jei tokia yra). Juolab Pirosmanašviliui tokia perspektyva, nepaisant
akimirką sužibusios vilties ramiai įsitaisyti miesto viršūnėje, ilgainiui ėmė
atrodyti tarsi visiška būties aklavietė. Todėl iš kartu su bendru įsteigtos
pieno produktų krautuvėlės paprastas miesto smuklių dailininkas, apsėstas impulso,
veržiasi paskui šieną gabenančius žmones, idant atiduotų uždirbtus grašius už
glėbį sausos žolės, kvepiančios kalningais Gruzijos horizontais. Siaura egocentriška
prekijų pasaulėžiūra Pirosmanio netenkina, todėl jis ir pralieja pro šalį
pieną, pagautas gyvybingo polėkio veltui išlieja „vertę“, galėjusią bent šiek
tiek pastorinti riebalinį žmogaus apsaugos sluoksnį, todėl jis galiausiai ir
išdalina krautuvėlės produktus varguoliams... Tokie žmonės negali būti
prekijai, nes prekijų negali pagauti kūrybingi išlaisvinantieji impulsai, o jei
taip nutiktų – jie taptų nebe jie.
Normalus žmogus, gavęs normalų darbo pasiūlymą, normalią
tarnybos vietą, normalią tarnavimo darbotvarkę, turbūt normaliai apsidžiaugtų,
normaliai sau gyventų ir niekam nekvaršintų galvos, kaip pelė po šluota, o
paskui (tai jau tikrai!) normaliai sau numirtų. Laimei, visais laikais buvo, yra ir bus ir nenormalių
žmonių, kurie visiškai nedega entuziazmu ant kaklo užsikabinti normalumo
girnapusę. Jie dega kitaip ir dar sugeba uždegti kitus. Aišku, tai be galo
pavojinga, nes degtukas visuomet sudega anksčiau, nei didžiulis laužas. Bet kas
gali žinoti, kokia kartais neaprėpiama būna akimirksniu plevėsuojanti degtuko
laimė? Tiesa, niekas dar pernelyg nesidžiaugė alinančia ir smukdančia skurdo
našta. Nebent švenčiausiųjų švenčiausieji, savanoriškai vykdę visai kitą
egzistencijos planą, Dangaus palaima sugebėję amžiams iškilti virš viso to. Kai
širdis būna didelė, jai nereikia didelių apartamentų – užtenka kelių
kvadratinių metrų pačioje neregimiausioje namo dalyje, šviežio vandens kibiro,
šiek tiek duonos ir kelių paprastų švelniai paglostančių žodžių. Kai širdis
būna didelė, visai net nebūtina kopti į aukštus kalnus, jei nori iš šalies
išvysti save patį ir tave supančiuosius.
Pirosmanio talentas buvo paprastas, bet ryškus ir jį
paslėpti (net skurde) buvo sunku. Dailininkų draugijos nariai jautė tą ryškumą,
tą atvaizduotos idiliškos kasdienybės spindesį, bet niekaip nesugebėjo suvokti,
nesugebėjo identifikuoti, nesugebėjo į savo vertybių skalę įtraukti nekonceptualią,
netašytą, neišmokslintą apšnerkštų duchmanų dailininko kūrybą. Neveltui
Pirosmanašvilis labai dažnai jautėsi įstrigęs Gyvenimo gerklėje – nei nurytas,
nei išspjautas. Bet taip esti visais laikais, visose panašiose menininkų
draugijose – nuo perdėto intelektualizmo springstantys kūrėjai, išvydę patį
paprasčiausią reiškinį, nebesupranta, kaip visa tai suprasti. Žuvis tai ar
mėsa? Kaip apžioti, kaip nuryti, kaip suvirškinti? Konceptai, klišės, formos,
srovės ir visi kiti įmantrumai...
O Pirosmanis dabar jau tikrai sėdi pačioje aukščiausioje
vietoje, nuo kurios matosi ne tik visas Tiflisas, bet net ir visas Pasaulis
kaip ant delno. Ten turbūt taip pat yra arbatos, yra vyno, yra Didžiulis
virdulys, yra draugų... Gal kiek viskas ir kitaip, nei mes įpratę regėti ir
liesti, tačiau...
Nerijus
Laurinavičius, 2012 12 11.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą